miercuri, 9 noiembrie 2011

Sentimentul de "Deja vu"

    

       Probabil fiecare dintre noi l-am trait cel putin odata in viata si foarte multi il vom mai trai.Notiunea "deja vu" provine din limba franceza si inseamna "deja trait"."Deja vu" este sentimentul puternic ca deja am trait o experienta sau un lucru cu care ne intalnim pentru prima data.Desi evenimentul este unic,fiecare detaliu al acestiua pare a se fi intamplat inainte.
       Primul care a folosit termenul "deja vu" a fost Emile Boirac (1851-1917).Acest sentiment dureaza foarte putin de regula cateva zeci de secunde,apare spontan , nu se manifesta fizic si este de cel putin trei feluri :
      - deja vecu (deja trait);
      - deja senti (deja simtit);
      - deja visite (deja vizitat).
       Peste 60% din oameni recunosc faptul ca intr-un anumit moment din viata au avut cel putin odata sentimentul de "deja vu".Acesta apare cel mai des intre 15-19 ani respectiv 35-50 ani.Desi cercetarile in domeniu au avansat foarte mult inca nu se cunosc exact mecanismele ce produc acest sentiment.
      Cu toate acestea exista mai multe teorii si explicatii posibile:
     
      1).- Intr-adevar am mai fost in locul respectiv sau am mai trait acea experienta insa din cauza faptului ca nu i-am dat o atentie suficient de mare locul sau experienta a fost data uitarii.
      2).- Se pare ca exista portiuni ale creierului specializate pentru trecut,prezent si viitor iar sentimentul de "deja vu" poate fi provocat de anumite actiuni neurochimice sau neuroelectrice.Wilder Penfield in anul 1955 a stimulat electric lobii temporali descoperind ca 8% dintre cei supusi testului au retrait amintiri.

                                                    
      3).- Sigmund Freud afirma ca sentimentele de "deja vu" sunt amintiri false,fiind un rezultat al reprimarii inconstiente a memoriei de catre creier si se intampla atunci cand o persoana isi reaminteste spontan o fantezie sau o dorinta ce a fost reprimata.
      4).- Memoria se comporta asemenea unei holograme iar creierul creaza imagini 3D ale unor fragmente de amintiri sau senzatii.Atunci cand imaginile gasesc un corespondent in lumea reala apare sentimentul de "deja vu" (Dr.Herman Sno).

                                         
      5).- In urma mai multor teste Arthur Funkhouser  a ajuns la concluzia ca 13% dintre persoane au vise premonitorii.El sustine ca visele sunt cauza misterioaselor amintiri despre viitor facand astfel o legatura intre senzatia de "deja vu" si acestea..
      6).- Vietile anterioare si clarviziunea.

      Oricare dintre aceste teorii ar fi corecta cu privire la sentimentul de "deja vu" un lucru este cert si anume ca el exista.Aproape cu totii l-am trait, aproape cu totii intr-un moment al vietii noastre atunci cand ne-am intalnit cu o persoana necunoscuta am avut sentimentul ca o stim de o viata, aproape cu totii am fost in locuri in care desi stiam foarte bine ca nu le-am mai vizitat niciodata, am avut sentimentul ca le cunoastem foarte bine.


      Si daca totusi...acest sentiment nu reprezinta altceva decat niste avertismente trimise din trecut sau viitor...poate chiar de catre noi in persoana?
      Pentru a intelege mai bine la ce ma refer va invit sa vizionati filmul "Deja vu"(2006),cu un actor genial Denzel Washington.Deja vu-ul este in acest film cel care-l ghideaza pe Doug in investigatia sa, ajungand sa descopere in final ca ceea ce noi consideram a se petrece "numai in mintile noastre" este de fapt ceva cu mult mai puternic si mai diferit.

                



   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...